Mobile first
Het percentage mensen dat je website bezoekt met een mobiel neemt enorm toe. Afhankelijk van het product dat je levert (en de promotie die je inzet) is het aantal bezoekers dat je website met mobiel bezoekt gemiddeld meer dan de helft. Via Google Analytics kan je heel eenvoudig zien met welke apparaten en met welk percentage je website bezocht wordt.
Op een mobiel heeft je website een heel andere weergave, dan op je computer. Bij het maken van websites gaan wij altijd uit van de mobile first gedachte. Je moet dus goed nadenken welke informatie je op een mobiel eerst tonen wilt en welke informatie helemaal onderaan moet komen te staan. Mensen vinden het fijn om, net zoals de opbouw van social media, 1 pagina te hebben om doorheen te scrollen. Willen ze meer info? Dan doen de interne linkjes en de lees meer buttons het erg goed.
Je duim als muis en draaiende schermen
Met een Ipad of mobiel swipe je met je vingers over het beeldscherm. Je hebt geen muis die je over spannende menu's kan bewegen die vervolgens uitklappen of banners die omklappen als je er toevallig met je muis overheen gaat. Bij een tablet is een klik, een klik of liever gezegd een tik een klik, want eigenlijk klikken we niet zo graag met een Ipad. We bewegen liever (hangend op de bank) met de vinger van links naar rechts en van boven naar beneden. En als we dan moeten klikken, dan graag een beetje een grote button, want voordat je het weet klik je er naast met je vinger (ergernisje opgebouwd). En als je het effe niet zo goed kunt lezen, dan draai je gemakkelijk het scherm voor een liggend beeld (hé, dat ziet er weer anders uit!).
Google mobile first index
Mobile first is ook Google niet ontgaan. Het is zelfs zo belangrijk dat Google een tweede inex voor de Google zoekmachine heeft opgezet. Hierbij wordt de website niet beoordeeld op alleen de inhoud en inkomende links, maar ook op hoe gebruiksvriendelijk een website is op mobiel. Kortgezegd: een slechte mobiele site komt lager in de zoekrestultaten op Google.
Benieuwd of jouw site mobielvriendelijk is?
Test het zelf via de speciale tool van Google.
Tip: test niet alleen de home, maar ook een individuele pagina door de hele link uit de browser te plakken.
Hulp nodig?
Mocht dat er niet uit zien, dan denken we graag met je mee. Maak gerust een afspraak of neem contact met ons op voor meer informatie.
Neem contact op.
PS Verklein je browser eens en ontdek wat er met deze responsive website gebeurd.
Responsive webdesign
Met responsive webdesign streef je er naar het ontwerp van de website mee te laten schalen met de afmetingen van een scherm, zonder in te leveren op leesbaarheid van tekst of bruikbaarheid van de gebruikersinterface.
categorie: nieuws/webStedelijk Museum Kampen
Door gebruik te maken van modules in blokjes, kan het museum zelf bepalen welke informatie op welke pagina komt.
Lees meer...Open dag aanmeldsysteem voor Isala Klinieken Zwolle
Weinig administratieve rompslomp voor de organisatie dankzij digitaal aanmeldsysteem, nieuwsbrief en mini-site.
Lees meer...